Attitude

ATTITUDE


"Toen ik zeven jaar geleden in het onderwijs begon, schrok ik wel een beetje van hoever men achterliep op ICT-gebied"

In het kort...


Positief kritisch alles proberen en het goede behouden. Zo sta ik tegenover ICT in het onderwijs. Ik vind dan ook lang niet alles wat digitaal is een verbetering. Toch loop ik redelijk voorop en blijf ik nieuwsgierig naar nieuwe technologiën.

Een greep uit 'Attitude'...

1.1      DE DOCENT IS EEN LERENDE EN INNOVERENDE PROFESSIONAL

1.1.1

De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

Lerend: Regelmatig bezoek ik websites, beurzen en themadagen, zoals de IPON in Utrecht en de ISE in Amsterdam. Ik voer gesprekken met collega’s die meer kennis en/of vaardigheden hebben dan ik op dit gebied en verder experimenteer ik graag met allerlei mogelijkheden.


Zelfstandig: Doordat ik op ICT-gebied over het algemeen verder ben dan collega’s, gaat het initiatief vaak van mij uit. Daarnaast interesseert ICT me ook en kost het geen moeite om zelfstandig te blijven ontwikkelen


Creatief: Zoals uit dit portfolio zal blijken maak ik animaties en filmpjes, gebruik ik meerdere mediakanalen, en integreer ik bijvoorbeeld mobiele telefoons in de les.


Kritisch: Hoewel ik best handig ben met allerlei ICT-toepassingen, wil ik vooral ook niet-digitale lesmaterialen blijven gebruiken. Thuis heb ik verschillende boxen met fysiek materiaal voor allerlei werkvormen. In mijn contact met uitgevers van digitale leermiddelen probeer ik hen scherp te houden. Ik vind dat uitgevers over het algemeen teveel focus leggen op de regie over de lessen en te weinig op de vakinhoudelijke interactie. 

IPON 2018

Bezoek aan IPON 2018

IS EUROPE

Bezoek aan ISE RAI 2018

1.1.2

De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.

Ik hou ervan om nieuwe dingen te testen en dan te bekijken of ik het blijf gebruiken. Sinds ik bijvoorbeeld desmos.com ontdekte, gebruik ik die website in vrijwel al mijn lessenseries vanwege de lage gebruiksdrempel en het grote leereffect. Daarentegen heb ik veel ‘socials’ (o.a. facebook, twitter, snapchat, tiktok) weer achter me gelaten omdat ik vind dat ze weinig toevoegen. Ook de digibordsoftware van SMART is in de praktijk nauwelijks te gebruiken. Voordat je uiteindelijk een meetkundig figuur naar wens in beeld hebt gebracht, ben je de klas al lang kwijt.


Een ander voorbeeld is het uitwerken van opgaven via een iPad, die verbonden is met het (digi-)bord.  Ik vind dat het verschil maakt of je zichtbaar met een pen op een (digi-)bord schrijft, waarbij leerlingen en studenten ook de bewegingen van arm en hand kunnen volgen, of dat je op een tablet schrijft en de tekst of tekening ‘uit het niets’ op het scherm verschijnt. Leerlingen en studenten bevestigen ook dat het extra inspanning vraagt om in die tweede situatie te volgen wat je doet. Zie ook §4.3.3.

1.2       DE DOCENT IS EEN FLEXIBELE EN ADAPTIEVE PROFESSIONAL

1.2.1

De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.

Naar mijn mening zijn leerlingen en studenten al lang klaar voor interactief digitaal wiskunde-onderwijs. De grote uitgevers zijn dat echter nog niet. Getal&Ruimte en Moderne (!) wiskunde kennen nog steeds alleen gedigitaliseerde boeken met een uitgebreid leerlingvolgsysteem. Het Leidse bedrijf Learnbeat maakt met WisTrainer de wiskunde een flink stuk interactiever. Ik heb hun product onlangs getest met de stercollecties van vo-content (leerstof voor vmbo basis en kader).  Hoewel ik nog steeds enthousiast ben over Learnbeat, vind ik de inhoudelijke leerstof eerder een stap achteruit dan vooruit. Hiernaast staat een link naar mijn bevindingen. 

Ook ben ik aan het experimenteren met Nearpod, zodat leerlingen en studenten zelfstandiger door de stof kunnen.

LEARNBEAT

Learnbeat - WisTrainer

LEARNBEAT

Learnbeat - test

1.2.2

De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.

Leerlingen en studenten mogen mij benaderen via Whatsapp en Instagram. Daar wordt ook veel gebruik van gemaakt. Als ik iemand uitleg geef via Whatsapp (bijvoorbeeld met een filmpje) wordt dat vaak weer met klasgenoten gedeeld. In het voorjaar van 2020 is daar het instagramaccount ‘meneerriksen’ bijgekomen. Naast communicatie over planning en leerstof heb ik Instagram ook gebruikt om les te geven via livestreams.

WHATSAPP

Whatsapp contact

INSTAGRAM

Instagram contact

1.3

DE DOCENT IS EEN REFLECTERENDE EN ONDERZOEKENDE PROFESSIONAL

1.3.1

De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.

VIVES

Tijdschrift VIVES

1.3.2

De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren.

APP STORE

App store 'math'

Zie ook §1.1.2.   Beproeft alles en behoudt het goede is een motto dat ik graag in de praktijk breng. Toch ben ik behoorlijk kritisch want er is ook veel ‘troep’ op de markt. Ik laat me graag inspireren door wat mensen in mijn netwerk aandragen.
Een ander voorbeeld is dat ik regelmatig in de app-store zoek op ‘wiskunde’ math’ etc. om  te kijken of er nog leuke apps bijgekomen zijn.

Wat hier ook bij hoort is een abonnement op tijdschrift Vives, waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs worden belicht.

De analyse van mijn ICT-gebruik bestaat simpelweg uit het regelmatig raadplegen van mijn leerlingen en studenten wat ze ervan vinden. Zij zijn uitstekend in staat om goede feedback te geven, ook onderwijskundig. De geven duidelijk aan wat werkt en wat niet werkt en ze komen ook met tips over wat ze bij andere docenten hebben gezien. Uiteraard heb ik zelf ook nog een mening en ik ben vooral gevoelig voor de combinatie betrouwbaarheid, gebruiksgemak en vormgeving.

Ik heb regelmatig contact met Noorderpoort collega’s v.d. Pijl, Hofman, Friedrichs en Hemmes over o.a. het gebruik van de nieuwe Smartborden op school. Geen van deze docenten geeft wiskunde. Met collega’s Siemens en Ploeger heb ik overleg over de invulling van elo It’s Learning. 

Van inhoudelijke samenwerking, zoals bijvoorbeeld het delen van materiaal, is nog geen sprake. Deels omdat deze collega's geen wiskunde geven, deels omdat we allemaal op een andere manier lesgeven. Ik sta wel open voor samenwerking. 

Docenten van andere scholen benaderen mij wel eens of ze iets van mijn website mogen gebruiken. Dat mag uiteraard. Ik sluit de meeste publicaties af met het statement dat dit materiaal vrij door iedereen te gebruiken is. 

STATEMENT

Statement

1.4

DE DOCENT IS EEN SAMENWERKENDE PROFESSIONAL

1.4.1

De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.

Op mijn Youtube kanaal meneerriksen.nl staan niet alleen filmpjes voor leerlingen en studenten, maar ook voor collega docenten, bijvoorbeeld een instructie hoe je een digitale toets kunt maken en afnemen met Microsoft Forms.

Een ander voorbeeld is dat ik vaak gevraagd word hoe dingen werken, zoals: hoe kan het dat ik geen leerlingen of studenten zie als ik ingelogd ben in Teams. Meestal zijn het dit soort systeemvragen, in plaats van vragen over toegepaste didactiek.

Introductie Microsoft Forms

1.4.2

De docent ondersteunt en motiveert collega’s en leerlingen in hun ICT ontwikkeling.

Noorderpoort houdt ieder jaar een verkiezing ‘student van het jaar’, waarvoor wij  met ons team techniek altijd kandidaten leveren. Samen met collega’s en de studenten maak ik daarvoor de promotiefilmpjes. Met name de student wordt nauw betrokken bij het proces van storyboard maken, filmen, muziek kiezen en monteren.

Regelmatig tip ik nieuwe apps, die ik gevonden heb in de appstore, bij mijn studenten. Photomath en Snapcalc maken meestal wel indruk, maar de app van desmos is écht nuttig en handig bij het maken van opgaven.

Mijn tolerante beleid, dat mobiele telefoons tijdens de les op tafel mogen liggen, draagt ook bij aan het ondersteunen en motiveren van leerlingen en studenten in hun ICT-ontwikkeling.

Nog een voorbeeld is de samenwerking bij het maken van een diplomalied in coronatijd. Met een klein groepje collega's hebben we een diplomalied ingezongen. De tekst is door mij geschreven en de orkestband is door mij gemaakt in Garageband. Vervolgens hebben we alle andere collegadocenten gevraagd om met hun mobiele telefoon een filmpje op te nemen, waarbij ze het refrein van dit diplomalied playbacken. De montage van al die bijdragen heb ik ook voor mijn rekening genomen. 

Ten aanzien van collega’s heb ik toch een meer afwachtende houding. Ik wil per sé geen betweter zijn die actief zijn overtuiging verkondigt. Collega’s die vragen hebben of bij mij komen voor advies help ik graag.

student van het jaar (promo 1)

student van het jaar (promo 2)

diplomalied

NHL

Opleiding

Leraar Wiskunde

Deeltijd Groningen '14/'15

Noorderpoort

MBO sector techniek

School voor Beroepsonderwijs

Stadskanaal

Ubbo Emmius

VMBO B en K

School voor Beroepsonderwijs

Stadskanaal

© H.J. Riksen.  Het materiaal op deze site is vrij te gebruiken.